Spraakwaterval

Jacotte Brokken bezorgde haar ouders kopzorgen

22-05-2023
Beeld Liz Dvorkina

In 'Spraakwaterval' laten we iemand uit de UAntwerpen community aan het woord. Vandaag is het de beurt aan: Jacotte Brokken. Zij studeerde in 2015 af als Master of Science in de Chemie aan UAntwerpen, en is vandaag het nieuwe gezicht van het VRT-weerteam.

Wat drijft je?

Ik ga constant op zoek naar persoonlijke groei. Ik wil mezelf beter leren kennen. En op professioneel vlak wil ik voortdurend blijven bijleren.

Wat is je motto?

DoediesZot. Er wordt vaak te ernstig gedaan over wetenschap en techniek. Het mag wat mij betreft soms wat losser, wat humoristischer… wat zotter dus.

Hou oud voel je je?

Wanneer ik rondhuppel op VRT voel ik me 21. Wanneer ik een avond later dan middernacht ben opgebleven, voel ik me de volgende dag 88.

Wat/Wie was je inspiratie?

Lieven Scheire. Ik wou vroeger graag ‘de vrouwelijke Lieven Scheire’ worden. Maar intussen zijn er al zoveel vrouwen bijgekomen in de wetenschapscommunicatie dat dat begrip overbodig is geworden. En maar goed ook. Nu kunnen we met z’n allen gewoon onszelf blijven.

Hoe ziet de perfecte zondagochtend eruit voor jou?

Vooraf bestelde koffiekoeken van de deurklink halen, krantje lezen, muziekje luisteren, alles op het gemak. En dan in de late namiddag op een terras aperitieven met vrienden.

Welke professor heeft het meeste indruk op jou gemaakt?

Professor Frank Blockhuys. Hij was streng maar rechtvaardig. En hij had gevoel voor humor, waardoor zijn lessen heel fijn waren. Ik zal nooit vergeten hoe hij in het tweede jaar de slappe lach kreeg bij het uitleggen van het tweespletenexperiment. In de master gaf hij, na een resem chemievakken, ook het vak Wetenschappelijke Rapporteren. Dit was het eerste vak waarin ik werkelijk uitblonk. Zijn positieve feedback is mij altijd bijgebleven.

Heb je nog advies voor toekomstige studenten?

Neem je tijd. Proef van alles wat je studententijd te bieden heeft. Ga op Erasmus, doe die master-na-master, neem dat sabbatjaar. Want – en nu ga ik me opnieuw 88 voelen – van zodra je begint te werken, is daar allemaal geen tijd meer voor.

Welke opleiding zou je graag nog volgen?

Japans! Ik ben een grote fan van Japan: de cultuur, de mensen, het eten… Maar tot mijn grote spijt spreek ik maar een woord of twintig. Daar wil ik – als ik eens tijd heb – verandering in brengen.

Hoe reageerde je omgeving op je loopbaankeuze?

Gestresseerd. Soms heb ik het gevoel dat mijn ouders meer stress hebben dan ikzelf. Ook de keuzes die me hier hebben gebracht, hebben hen vaak kopzorgen bezorgd. Ik ben in de eerste jaren van mijn carrière echt een jobhopper geweest. Naast mijn job, volgde ik een postgraduaat en liep ik stage bij VRT. Na die stage zei ik mijn contract van onbepaalde duur op voor interimcontractjes bij de openbare omroep... Dat heeft hen wel wat stress bezorgd. Maar die sprong in het diepe heeft me wel gebracht waar ik nu sta!

Wat geeft je voldoening in je job?

Als mijn job me energie geeft in plaats van kost, dan weet ik dat het goed zit. Ik hou ook van afwisseling en interactie met collega’s.

Ardennen of de zee?

Ardennen. Er gaat niets boven een wandeling in het bos.

Fietsen of wandelen?

Wandelen. Het is langzamer, maar dat geeft je ook tijd om meer foto’s te maken.

Fictie of non-fictie?

Non-fictie, dat heeft met dat bijleren te maken.

Thuiswerk of kantoor?

Liefst een combinatie van de twee. Ik kan me het best concentreren thuis, maar dan mis ik heel snel de sfeer op kantoor.