Eredoctoraat voor virologe Erika Vlieghe van UAntwerpen

07-05-2023

‘Excellente wetenschapster’ Erika Vlieghe nieuwe eredoctor UHasselt

Ter gelegenheid van haar Dies Natalis (geboortedag) reikte de Universiteit Hasselt een eredoctoraat uit aan virologe Erika Vlieghe (Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen). “Een wetenschapster aan de top van haar academisch vakgebied, die zich onvermoeibaar inzet voor ziektepreventie en de maatschappij in haar geheel”, zeggen promotoren Leen Popleu en Jeroen Van Der Hilst.

“Uitzonderlijke tijden brengen het uitzonderlijke in mensen naar boven. En dat past zeker bij professor Vlieghe”, zegt prof. Leen Popleu, promotor van dit eredoctoraat vanuit de faculteit Geneeskunde en Levenswetenschappen. “Het grote publiek leerde Erika Vlieghe tijdens de coronacrisis kennen als een vastberaden en verbindende arts en persoon. Als geen ander slaagde zij erin om via klare taal de wetenschap in verbinding te brengen met het publieke en politieke speelveld. Haar levenshouding is gericht op het zoeken naar oplossingen.”

Grote bewondering

Copromotor prof. Jeroen Van Der Hilst blikte in zijn laudatio voor Erika Vlieghe ook terug op de haatberichten die experten tijdens de coronapandemie kregen. “Het is geen probleem om het met elkaar oneens te zijn en op basis van feiten en wetenschappelijke argumenten het debat te voeren. Maar het verspreiden van ongefundeerde theorieën bleek een voedingsbodem voor extremisme met online scheldpartijen en zelfs doodsbedreigingen tot gevolg. Met dit eredoctoraat spreken we dan ook onze diepste bewondering en waardering uit voor wat Erika Vlieghe in het verleden en vooral tijdens de coronacrisis heeft betekend voor ons land”, besluit Jeroen Van Der Hilst.

Om meer te weten te komen over de verwezenlijkingen van Erika Vlieghe, kan je de integrale laudatio lezen.