Onderzoekers gebruiken wegdek als energiebron

07-05-2024
Tekst Taher Ghalandari
Beeld UAntwerpen

Wist je dat de bodemtemperatuur het hele jaar door constant is? Als we de energie die in de grond opgeslagen zit zouden kunnen benutten, zou dat een enorme nieuwe energiebron zijn. Taher Ghalandari, onderzoeker aan de faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen van de Universiteit Antwerpen, wil in de zomer warmte oogsten van wegen om in de winter sneeuw te laten smelten.

Al vroeg in het bestaan van onze soort ontdekten we dat het 's winters onder de grond warmer is dan buiten; onze voorouders gebruikten bijvoorbeeld warmwaterbronnen om te baden. Geothermische energie heeft ons altijd gefascineerd. Deze hernieuwbare, direct beschikbare en gratis bron van energie krijgt ook steeds meer aandacht van wetenschappers. 'In de zomer absorberen onze wegen aanzienlijke hoeveelheden zonnestraling, vanwege de donkere kleur van asfalt', zegt Ghalandari. 'De temperatuur kan oplopen tot 70 °C, wat schadelijk kan zijn voor de levensduur van het materiaal. Maar dit proces is tegelijk een bron van eindeloos veel hernieuwbare warmte.' Eureka!

Onze wegen zijn een bron van eindeloos veel hernieuwbare warmte.

Taher Ghalandari

Eindeloos warmtereservoir

Voor het experiment van Ghalandari werden leidingen in het asfalt verwerkt. Door in de zomer koud grondwater door deze leidingen te pompen, koelt het wegdek af en warmt het circulerende water op. Deze warmte kan direct ingezet worden voor huishoudelijke toepassingen of opgeslagen worden voor de winter in twee boorgaten van elk honderd meter diep.

'De resultaten van mijn doctoraatsonderzoek tonen aan dat zulk geothermisch asfalt 25-35% van alle inkomende zonnestraling kan afvangen', legt hij uit. 'Deze systemen kunnen het circulerende water tot 30 °C opwarmen en kunnen dus geïntegreerd worden in verwarmingssystemen in huis en warm water leveren om te douchen. De onttrokken warmte kan ook helpen om wegen of opritten sneeuwvrij te houden bij lichte sneeuwval.'