Jan Lemmens (Glints) leeft elke dag zijn jongensdroom

10-05-2023

In 'Spraakwaterval' laten we iemand uit de UAntwerpen community aan het woord. Vandaag is het de beurt aan Jan Lemmens. Hij haalde in 2015 zijn master Engels aan UAntwerpen, en verovert vandaag Belgische concertzalen en festivals met zijn muziekproject Glints. Daarnaast presenteert hij het radioprogramma Abattoir Anvers op Studio Brussel, samen met Faisal.

Wat is je motto?

Mijn hele jeugd kreeg ik deze wijze woorden van mijn vader mee: ‘Alles gaat, behalve een pier – dat kruipt’. Woorden om naar te leven.

Hou oud voel je je?

Ik nader momenteel de 30, maar voel me nog steeds geen dag ouder dan 26.

Welke eigenschap bewonder je het meest in je beste vrienden?

Voor mij is geen enkele eigenschap zo belangrijk als loyaliteit, zeker in vriendschap. Er voor elkaar zijn, maar elkaar ook wijzen op moeilijke dingen. Eerlijkheid, voor de volle 100%.

Wat heb je het laatst gegoogled?

Een hotel in Palermo. Nu mijn nieuwe album THE DARK! gelanceerd is in Ancienne Belgique, vertrek ik binnenkort voor het eerst in jaren nog eens echt op vakantie. Mijn vriendin is ook zelfstandige en we kijken er enorm naar uit. Sicilië stond al lang op ons lijstje!

Hoe ziet de perfecte zondagochtend eruit voor jou?

Rustig (maar op tijd) opstaan. De kat eten geven en Chet Baker opzetten. Iets lezen in de zetel en dan afspreken met vrienden.

Heb je nog advies voor toekomstige studenten?

Een diploma is belangrijk, maar niet zaligmakend. Blijf nieuwe interesses opzoeken en blijf bijleren. Voel je je erg aangetrokken tot een bepaald veld? Jump in. Je kan geen fouten maken, dus probeer zoveel mogelijk uit. Alles is mogelijk.

Wat is de belangrijkste les die je leerde aan de universiteit?

Studeren, een carrière uitbouwen… is niet altijd gemakkelijk, maar met voldoende wilskracht en doorzettingsvermogen lukt het wel. Die skills heb ik geleerd op de universiteit, en pas ik vandaag nog steeds toe in het dagelijks leven.

Welke opleiding zou je graag nog volgen?

Het lijkt mij zalig om ooit weer te gaan studeren! Liefst van al geschiedenis en een heleboel talen, zoals Russisch en Italiaans. Soms fantaseer ik dat ik weer naar de universiteit ga wanneer ik op pensioen ben (lacht). Verre, verre toekomstmuziek dus.

Hoe reageerde je omgeving op je loopbaankeuze?

Een diploma was voor mijn familie essentieel. Toen ik bij het behalen van dat diploma aankondigde dat ik toch voor die carrière als muzikant zou gaan, was dat allesbehalve gemakkelijk voor hen. Intussen zijn ze trots, maar het blijft soms moeilijk omdat er zo weinig zekerheid is in mijn sector. Mijn vrienden daarentegen moedigden me vanaf dag één aan om voor de muziek te gaan.

Wat geeft je voldoening in je job?

Eigenlijk leef ik elke dag mijn jongensdroom. Werken aan nieuwe muziek in de studio, optreden, een eigen radioshow op Studio Brussel hosten… Kleine Jan zou heel blij zijn geweest (en daar moet ik mezelf nu en dan aan herinneren).

Als je voor één dag van beroep mocht wisselen, wat zou je dan willen doen?

Iets met boeken en literatuur. Ik lees nog steeds heel graag (hoewel niet altijd genoeg) en het lijkt me zalig om mezelf eens helemaal onder te dompelen in die wereld.

Om te wonen ben ik voor de volle 100% een stadsmens, maar natuur en groen zijn wel erg belangrijk voor mij. Dus laat ons zeggen: om te leven de stad, voor vakantie het platteland.

Fietsen of wandelen?

Ik ben een wandelaar en zit elke dag met gemak over de aangeraden 10 000 stappen. Wanneer ik de tijd heb, probeer ik zoveel mogelijk te voet te doen. Op dat moment krijg ik de meeste ideeën.

Het nieuwe album van Glints, THE DARK!, kan je beluisteren via Spotify. Abattoir Anvers hoor je elke woensdagavond tussen 21:00 en 23:00 op Studio Brussel.

Luister naar The Dark! van Glints