Het ding

Alumnus bouwt duurzame huisjes in sloppenwijken

09-05-2023
Tekst Benedicte Van Paeschen
Beeld Tridealhouse

In de sloppenwijken van Addis Abeba, de hoofdstad van Ethiopië, verschijnen straks de eerste huisjes van Tridealhouse: driehoekige, duurzame woningen die bewoners uit de armoede moeten helpen. Alumnus Fasika Kelemework (Letteren en Wijsbegeerte) coördineert het project.

Met hun driehoekige vorm lijken ze wat op tenten, maar de huizen van Tridealhouse zijn staaltjes van technisch vernuft. Over elk detail is grondig nagedacht om de duurzaamheid te vergroten. Regenwater wordt opgevangen in betonnen tanks en gezuiverd. Het water van de douche wordt hergebruikt. De wc maakt gebruik van ‘Oxfam tijgerwormen’, die menselijke uitwerpselen opeten – ideaal als er geen rioleringen zijn. Het huis heeft een thermische boiler op zonne-energie en er is zolderventilatie. Binnen is er een leefruimte van 25m². De twee mezzanines van samen 13m² zijn de slaapvertrekken.

Hydrocultuur

Maar er is meer. De hellingen van het huisje zijn zo ontworpen dat de bewoners er groenten en fruit op kunnen verbouwen. De landbouwtechniek steunt op hydrocultuur. Daarvoor is geen grond nodig, alleen water waaraan minerale voedingsoplossingen worden toegevoegd. Het grote voordeel van hydrocultuur is dat je gewassen kan kweken met amper 10 procent van het water dat je in de klassieke landbouw nodig hebt. Samen met de regentanks, die het water opvangen, is deze vorm van landbouw ideaal voor een droog continent als Afrika. Het huisje is helemaal aangepast aan de hydrocultuur. Zo zijn er speciale goten voor de watertoevoer, schuine wanden voor de juiste hoeveelheid zonlicht en kan er geen schimmel groeien.

Uit de armoede

De eerste prototypes van de woningen worden gebouwd in de technische universiteit van Addis Abeba. “Daar worden ze grondig getest”, vertelt alumnus Fasika Kelemework via Skype. Hij is de directeur van Tridealhouse in Afrika en coördineert het project. Want de huizen hebben een duidelijk doel: ze moeten de bewoners van de sloppen uit de armoede halen. Elke sloppenbewoner moet een Tridealhouse kunnen kopen. Hij krijgt daarvoor een microlening. Voor de afbetaling zorgt het huis zelf: de landbouwopbrengsten bedragen zo'n 800 à 1200 dollar per jaar. Het huis kost 11 000 dollar, na iets meer dan 10 jaar is het dus afbetaald. Dan vormt het huis een pensioenverzekering, want het is zo gebouwd dat het wel 80 jaar meekan.

quote image

Fasika Kelemework

Antwerpse huisarts

Tridealhouse (‘triangulair, ideaal huis’) is bedacht door de Antwerpse huisarts Michel Loots. Zijn ngo Human Info werkt samen met onder meer de Wereldgezondheidsorganisatie. Met Tridealhouse wil hij een structurele oplossing bieden voor de zowat één miljard sloppenbewoners in de wereld. Voor de technische ontwikkeling van de huisjes werkt Loots samen met verschillende universiteiten, waaronder UAntwerpen. “We ontwikkelden met de Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen een supersterke betoncomposiet”, legt hij uit. Aan de universiteit leerde Loots ook Kelemework kennen, die nu het project concreet op poten zet in zijn thuisland. Met Tridealhouse heeft Kelemework opnieuw een band met het land waar hij zestien jaar geleden studeerde, aan het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid. “Dankzij het diploma dat ik behaalde, kon ik jarenlang bij de EU werken. En ook vandaag gebruik ik de kennis waarvoor de basis is gelegd aan de Universiteit Antwerpen.”