Studenten restaureren historische tegelkamer van De Dames

23-05-2023
Beeld UAntwerpen

Enkele jaren geleden werd een deel van de gebouwen van ‘De Dames’, de legendarische voormalige meisjesschool op de Meir, afgebroken. De oude schoolgebouwen maakten plaats voor een woonproject. Samen met de als monument beschermde gebouwen op de site bleef ook het karakteristieke kelderkeukentje, bekleed met historische Delftse tegels, behouden. De conservatie- en restauratiedossiers werden opgemaakt door Patine architecten uit Antwerpen in opdracht van Van Wellen Group. Studenten conservatie-restauratie van UAntwerpen namen de 1600 tegels de voorbije jaren onder handen.

Een lappendeken van tegeltjes

“Tegelkamers zoals deze zijn er nog maar weinig in Antwerpen,” legt docente Stefanie Bauvois (UAntwerpen) uit. “Daarom besliste de architect om de kamer te restaureren. Er zitten heel oude tegels tussen, uit de 18de eeuw, maar ook uit de 21ste. Als er een tegeltje uitviel, dan kon je op de rommelmarkt wel een nieuw vinden.”

Rani De Vos, oud-studente conservatie en restauratie, werkte vrijwillig mee aan het project. “We hebben er zó hard aan gewerkt. Doorgaans mag je een drietal tegeltjes restaureren, hier waren het er 1600. Zo’n project gaan we in onze carrière nooit meer meemaken.”

Unieke opleiding

De opleiding conservatie en restauratie in Antwerpen is de enige Nederlandstalige en de enige universitaire opleiding van dit kaliber in België. “We zetten heel bewust in op die ambachtelijke technieken, met veel praktijklessen”, vertelt Bauvois. “Uniek aan onze opleiding is ook dat de studenten voor de musea van de Stad Antwerpen kunnen werken, op echte museale stukken. Het zijn altijd unieke cases.”