Topchef Seppe Nobels brengt restaurant naar Mutsaard

21-09-2023
Tekst Lise Wouters
Beeld Carmen De Vos

Vanaf 25 september gaat chef Seppe Nobels met zijn Instroom Academy koken voor de studenten van UAntwerpen, AP Hogeschool en DKO. In de Instroom Academy leidt Nobels anderstalige nieuwkomers op tot kok. Het project ontstond in 2021 in samenwerking met Chris Bruyssinckx en de Stad Antwerpen. Voorheen was Instroom in Stormkop gevestigd, maar nu komt het dus naar gebouw Mutsaard.

In de Mutsaard zijn de Faculteit Ontwerpwetenschappen van UAntwerpen, de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen van de AP Hogeschool en KASKA DKO gevestigd. Het restaurant zal gelegen zijn in de voormalige Beeldengalerij – ontworpen door Pierre Bourla – met uitzicht op de historische tuin. Momenteel krijgt de Komida dagelijks honderden studenten, docenten en onderzoekers over de vloer.

Soulful kitchen in een inspirerende omgeving

Gebouw Mutsaard is een plek met een internationale bezoekerspopulatie die creativiteit, diversiteit en duurzaamheid toejuicht. Vanaf 25 september 2023 wordt die plek dus verrijkt met een soulful kitchen. Die soul wordt gebracht door Nobels souschefs, in de vorm van signatuurgerechten geïnspireerd door recepten uit hun eigen land. Eten verbindt immers, net zoals kunst dat doet. Aangezien de Mutsaard de creatieve hub van UAntwerpen, AP Hogeschool en DKO is, is deze samenwerking een match made in heaven.

Het studentenrestaurant Instroom [feeds] Academy! is vanaf 25 september operationeel en toegankelijk voor de studenten en het personeel van UAntwerpen, AP Hogeschool en DKO (en hun gasten). Het restaurant van Instroom blijft nog even in Stormkop en is later dit jaar eveneens operationeel in gebouw Mutsaard en toegankelijk voor iedereen.