UAntwerpen opent Aula Patrice Lumumba

11-05-2023
Beeld Bernd Hendrickx

In aanwezigheid van dochter Juliana doopte de Universiteit Antwerpen op 31 maart de historische aula op Campus Middelheim om tot Aula Patrice Lumumba. “Deze symbolische naamgeving is voor onze universiteit een engagement naar de toekomst toe”, aldus rector Herman Van Goethem. Juliana Lumumba reageerde geëmotioneerd.

Beladen plek

De historische aula op Campus Middelheim is een beladen plek: in de aula reikte de voormalige Koloniale Hogeschool tussen 1920 en 1962 jaarlijks haar diploma’s uit. Belgische mannen kregen er een eliteopleiding om vervolgens de kolonies te gaan ‘besturen’.

Handvaten aanreiken

“De omdoping van dit lokaal tot Aula Patrice Lumumba is symbolisch natuurlijk heel belangrijk”, legt rector Herman Van Goethem uit. “Lumumba streed als eerste premier van het onafhankelijke Congo voor gelijke sociale en politieke rechten. In 1962 werd hij vermoord, met medeweten van de Belgische overheid.”

Ik vind het knap dat Universiteit Antwerpen de taak meegeeft om het verleden nooit te vergeten.

Juliana Lumumba

Juliana, de dochter van Patrice Lumumba, nam het woord op de plechtigheid. Soms emotioneel zei ze dat de mensen voortaan met andere ogen naar de kolonisatie zullen kijken. “Vandaag is een gelukkige dag, ik ben trots. Dit auditorium wordt een symbool voor alles waar mijn vader voor stond: de strijd tegen vooroordelen, tegen racisme, discriminatie en xenofobie. Ik vind het knap wat de Universiteit Antwerpen doet: zij geeft alle studenten een taak mee, de plicht om het verleden nooit te vergeten.”