Bjorn Ipermans ging na biomedische voor management

10-04-2024
Tekst Lise Wouters

In ‘Spraakwaterval’ laten we iemand uit de UAntwerpen community aan het woord. Vandaag is het de beurt aan Bjorn Ipermans. Hij haalde de Master of Biomedical Sciences: Neurosciences én volgde daarna nog een master Management bij Antwerp Management School. Vandaag werkt hij als projectingenieur bij Pfizer.

Wat drijft je?

De mogelijkheid om te blijven leren en ervaringen op te doen, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Het is soms wel een uitdaging om te blijven genieten; te vaak focussen we alleen op ons doel, en vergeten we in het moment te leven.

Hoe oud voel je je?

Moeilijke vraag. Ik voel me enerzijds vaak alsof ik nog 18 ben, wat niet per se slecht is – we mogen het kind in ons niet verliezen. Anderzijds voel ik me wel iets ouder en wijzer dan toen.

Welke eigenschap bewonder je het meest in je beste vrienden?

Eerlijkheid, zowel over zichzelf als over andere dingen. Ik apprecieer het wanneer iemand eerlijk en open antwoordt op de vraag: “Hoe gaat het?”. Daarvoor is natuurlijk wel vertrouwen nodig.

Welke professor heeft het meeste indruk op jou gemaakt?

Peter Verhezen, van ‘Management en Organisatie’ aan UAntwerpen en ‘Geopolitical Challenges’ op AMS. Hij is een enorm interessante persoon, en niet alleen op professioneel vlak. Maar ook Steven Poelmans blijft me bij; hij is professor ‘Leadership & Organizational Neuroscience’ op AMS. Ik ben echt een beetje vereerd dat ik hem heb ontmoet én met hem heb mogen samenwerken.

Heb je nog advies voor toekomstige studenten?

Ik heb zelf vaak gevloekt op mijn studies, maar eigenlijk is mogen studeren een enorm privilege, net als de vrijheid die je krijgt. Wees ook kritisch genoeg op de leerstof, alleen zo kan je nieuwe inzichten ontdekken.

Wat is je meest memorabele herinnering tijdens je studententijd?

De skivakanties met de studentenverenigingen: daar maak je dingen mee die je niet snel zal vergeten! Als ik iets serieuzer antwoord: mijn jaar AMS. Op persoonlijk vlak ben ik daar enorm gegroeid, met ups en downs.

quote image

Bjorn Ipermans

Welke opleiding zou je graag nog volgen?

Mijn vrienden gaan me niet geloven, maar: filosofie. Ik denk dat men onderschat hoe filosofie structuur kan brengen in je hoofd, zeker bij mensen die veel piekeren – zoals ikzelf. Zeker in combinatie met de neuroscience achtergrond, lijkt mind philosophy me interessant.

Hoe reageerde je omgeving op je loopbaankeuze?

Na AMS, ben ik begonnen als consulting projectingenieur bij Pfizer onder Science Talents. Dit was voor mijn omgeving een verrassing, omdat het niet in de richting van neuroscience ligt, maar ik leer veel bij. Sinds Covid zijn sommige projecten prioritair geworden, en zijn we maanden in plaats van jaren bezig. De neuro-richting zal nog wel komen!

Als je voor één dag van beroep mocht wisselen, wat zou je dan willen doen?

Als het echt maar voor één dag is: neurochirurg. Bezig zijn met een levend menselijk brein, én een patiënt beter maken met jouw vaardigheden, lijkt me ongelooflijk. Enorm veel respect voor die chirurgen!

Wat wil je graag nog verwezenlijken?

Ik zou graag een eigen neurotechnologie bedrijf willen runnen, zonder de ethische vraagstukken uit het oog te verliezen. Daarnaast zou ik graag een school oprichten in Afrika, om anderen ook de mogelijkheid te geven verder te studeren en dromen waar te maken.

Platteland. Het kan nooit kwaad om wat meer in de natuur te zijn.

Ardennen of de zee?

Als we spreken over de Belgische kust, dan kies ik sowieso de Ardennen. Als het gaat over de zee in het zuiden; dan liever dat!

Fictie of non-fictie?

Fictie. Ik ontsnap af en toe graag aan de realiteit.

Ook benieuwd naar Antwerp Management School?

Studeer je dit jaar af en ben je benieuwd naar wat Antwerp Management School je kan bieden? Kom op 17 april dan tussen 13u en 15u naar onze Open House! Je krijgt de kans om een rondleiding over de campus te krijgen, in gesprek te gaan met onze huidige studenten en/of opleidingsmanagers. De campus zien en de sfeer van de school proeven, is een ideale manier om te voelen of AMS iets voor jou is.

Schrijf je in