Renée Eykens combineert haar studies met de Olympische Spelen

10-05-2023

In 'Spraakwaterval' laten we iemand uit de UAntwerpen community aan het woord. Vandaag is het de beurt aan Renée Eykens. Zij studeert Revalidatiewetenschappen aan UAntwerpen en is Olympisch atlete. Ze werd al twee keer Europees kampioen op de 800 meter.

Hou oud voel je je?

Dat varieert enorm. Soms voel ik me nog steeds kind. Ik doe graag onnozel en neem het leven niet al te serieus. Langs de andere kant voel ik me ook soms bejaard. Topsport is geen lachertje, en dat voel je in je lichaam. Na een zware training(-speriode) raak ik soms moeilijk uit de zetel of op de trap – tot grote hilariteit van mijn vrienden.

Welke eigenschap bewonder je het meest in je beste vrienden?

Ik hou van hun eerlijkheid. Ze nemen geen blad voor de mond wanneer ik raad nodig heb. Daarnaast steunen ze mij onvoorwaardelijk en hebben ze heel veel vertrouwen in mij – soms zelfs meer dan ikzelf.

Hoe ziet de perfecte zondagochtend eruit voor jou?

Leuke vraag! Zondag is voor mij meestal een rustdag (tenzij het wedstrijdseizoen is, natuurlijk). Een beetje uitslapen, gevolgd door een heerlijk ontbijtje met vrienden (don’t forget the coffee!). Een wandelingetje doen in het bos met onze hond ... Op die manier komen we tot rust.

Heb je nog advies voor toekomstige studenten?

Ik heb ervoor gekozen om van het begin mijn studie te spreiden. Dit gaf me tijd en ruimte om mij op beide vlakken (topsport en school) 100% te kunnen inzetten. Het is voor mij een leuke afwisseling, al zorgt het soms ook voor wat stress.

Wat is je meest memorabele herinnering tijdens je studententijd?

Ik denk dat deze nog moet komen! Doordat ik mijn studie heb gespreid, ben ik natuurlijk al wel een tijdje bezig … Ik hunker enorm naar het moment dat ik eindelijk afstudeer en mijn diploma op zak heb, na negen jaar. Bloed, zweet en tranen vind je niet alleen in de sport!

Wat betekent UAntwerpen vandaag nog voor jou?

Heel veel! Ze gaven mij de mogelijkheid om mijn sport en studie te combineren. Daarnaast waren de meeste professors heel begripvol voor mijn situatie en kon ik steeds met vragen bij hen terecht. Ik ben de universiteit echt heel dankbaar voor de kansen die ik gekregen heb!

Wat geeft je voldoening in je job?

Ik heb revalidatiewetenschappen gekozen omdat ik mensen wil helpen. Ik ben ervan overtuigd dat het paramedische luik minstens even belangrijk is als het medische luik. Ik wil mensen sensibiliseren, motiveren en helpen. Het geeft enorm veel voldoening wanneer je iemand die al jaren zoekt naar een oplossing kan helpen.

Wat frustreert je op professioneel vlak?

Soms vergeet ik dat niet iedereen dezelfde motivatie of inzet heeft als ikzelf. Doordat ik van mezelf veel eis, durf ik dat van andere mensen ook te doen. Dan moet ik mijn aanpak een beetje aanpassen, maar ik probeer toch een manier te zoeken om die motivatie aan te wakkeren en er samen voor te gaan!

Als je voor één dag van beroep mocht wisselen, wat zou je dan willen doen?

Ik zou wel zangeres, muzikante of actrice willen zijn. Ik heb totaal geen ervaring, en ik bak er dan ook niets van. Maar het lijkt me wel fantastisch om eens in die wereld rond de dwalen.

Platteland, of natuur. Ik wil alle mooie, verborgen plaatsen op deze wereld ontdekken.

Ardennen of de zee?

Zee! Er gaat niets boven een frisse zeelucht, blote voeten in het zand. Hier kom ik altijd tot rust.

Fietsen of wandelen?

Fietsen. Zo kan ik veel meer zien op dezelfde tijd. Aan de andere kant kan je al wandelend op plekken komen waar je met de fiets niet door kan… Moeilijke keuze!

Fictie of non-fictie?

Als ik écht een keuze moet maken, kies ik fictie. Ik hou van een heerlijke triller, waarbij je onder een deken moet kruipen van de spanning.

Thuiswerk of kantoor?

Kantoor. Om te werken stap ik graag de deur uit. Dat maakt het ook makkelijker om thuis mijn werk los te laten en tot rust te komen.