Expo onthult het verleden van het Brantijser

12-05-2023
Beeld UAntwerpen

Het Brantijser op de Sint-Jacobsmarkt is een van die historische Antwerpse gebouwen die misschien te onbekend zijn voor het brede publiek. UAntwerpen wil daar verandering in brengen, met een expo rond het zestiende-eeuwse gebouw.

Van norbertijnen tot magazijn

In de loop der eeuwen kende het pand meerdere bestemmingen. Zo was het in de achttiende eeuw in handen van norbertijnen van de abdij van Tongerlo. Onder de Franse heerschappij werd er eerst een militair hospitaal gevestigd, waarna de gendarmerie er een thuishaven vond. Nadien kwam het pand in handen van de stad Antwerpen. Tussen 1885 en 1968 vond het conservatorium er een “tijdelijk” onderkomen. Even deed het complex ook nog dienst als stadsmagazijn. In 1988 werd de Universiteit Antwerpen de nieuwe eigenaar en streek de Antwerp Management School er neer. Toen zij enkele jaren geleden verhuisde naar de Boogkeers, nam de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte er haar intrek.

quote image

Wanneer een student geschiedenis een scriptie maakt over het pand, nemen we die nieuwe kennis mee op.

Luc Herman, decaan Letteren & Wijsbegeerte

Groeiende expo

“Tot onze faculteit behoort ook het Departement Geschiedenis”, vertelt decaan Luc Herman. “Het boeiende verleden van het Brantijser boeit hen natuurlijk enorm. Onze historici verdiepten zich erin en dat resulteert nu in een nieuwe expo: via infoborden krijgen onze studenten, maar ook bezoekers de geschiedenis van het gebouw mee. We willen er een ‘groeiende’ expo van maken: wanneer een student geschiedenis bijvoorbeeld een scriptie maakt over het pand, nemen we die nieuwe kennis mee op. Ook voor nieuw archiefmateriaal is er zeker plaats.”