Fietskledij beschermt tegen schaafwonden
Niets zo pijnlijk dan als wielrenner met een harde snelheid tegen de grond te gaan. Jarrid Janssens (26) weet dat als competitief racefietser als geen ander. Hij zocht naar een oplossing om wielrenners te behoeden voor diepe schaafwonden bij valpartijen. Tijdens zijn opleiding industriële wetenschappen: bouwkunde aan UAntwerpen bedacht hij samen met goede vriend Luka Šeparović (26), die momenteel dezelfde opleiding studeert, de Velusta Protection Patch. De studenten sleepten meerdere prijzen in de wacht, waaronder de Vlajo-award ‘Small Business Project van het Jaar’ in 2018.
Van patch naar broek
“Toen was het nog maar een opkleefbare patch”, steekt Janssens van wal. “Dat was om het te kunnen visualiseren. Het was een tussenoplossing omdat we niet van dag één een broek konden maken.” Maar intussen is de patch wel geëvolueerd naar een innovatieve wielerbroek die nu stilaan de markt verovert. “Ik heb altijd gevoetbald en was geen fervent fietser”, vertelt Šeparović. “Maar het kriebelde om zelf een bedrijf op te starten. Daarom stapte ik mee in dit verhaal.”
Onderzoek nodig
De patch kwam tot stand in verschillende fases. Het duo had namelijk totaal geen kennis van textiel en zocht hulp bij experts. “We legden onze noden op tafel: een ademende patch die ook flexibel en wrijvingsresistent zou zijn. Daarbij was ook een extra laag nodig om de grootste impact bij een valpartij op te vangen. Als een fietser uit de bocht gaat zijn de wonden op de heupen meestal het ernstigst omdat daar het zwaartepunt van het lichaam ligt.”
Alles integreren in één stuk textiel was niet realistisch. “We moesten dus gaan werken met drie lagen: de eerste laag zit het dichtst bij de huid en voelt heel comfortabel aan; de tweede laag reduceert de impact bij een val; en de derde laag is puur wrijvingsresistent. Moesten we die laatste laag niet hebben, dan zou je impactlaag gewoon meteen wegschuren. Na veel testen kwamen we tot het product van vandaag.”
Als het aanslaat bij het grote publiek, creëert dit zonder twijfel een revolutie in de wielerwereld.
Naamsbekendheid creëren
Nu de producten klaar zijn, is het kwestie van naamsbekendheid te creëren. “De naam Velusta bestaat uit verschillende lettergrepen van onze namen naast mekaar. Zo komt de ‘lu’ van Luka en de ‘a’ van Jarrid. Toevallig kan je er ook velo in herkennen”, lacht Šeparović. “Onze start hadden we compleet gemist door een zeer late levering wegens de coronapandemie. Toen konden we dus nog geen winst maken, maar dat komt ook door de grote investeringen. Daarom richten we ons nu op retailers en projecten. Dat brengt meer op en werkt ook efficiënter dan B2C. Elke klant online overtuigen, vergt namelijk heel veel inspanningen.” In de toekomst hebben de vrienden nog veel plannen. “We moeten ons nu toespitsen op de verkoop voordat we kunnen focussen op uitbreiding en optimalisatie van de collectie,” zegt Šeparović. “Als het aanslaat bij het grote publiek, creëert dit zonder twijfel een revolutie in de wielerwereld.”