Komida’s gaan voor 80% veggie in 2030

30-08-2023
Tekst Peter De Meyer

De Universiteit Antwerpen klopte een nieuw Klimaatactieplan af. Het doel is erg ambitieus: in 2030 wil de universiteit klimaatneutraal zijn, in 2050 fossielvrij. Om dat te realiseren, wordt er ingegrepen op alle domeinen: gebouwen worden energiezuiniger, 85% van de verplaatsingen van de medewerkers zal duurzaam zijn en de studentenrestaurants komida zullen overwegend vegetarische gerechten aanbieden.

Modale shift

De voorbije jaren legde de universiteit al een mooi parcours af, maar er liggen nog tal van werven open. In 2018 bedroeg de uitstoot van UAntwerpen 41 882 ton CO2-equivalent. Om die cijfers in perspectief te plaatsen: dat is even veel koolstofdioxide die in de lucht wordt geblazen als bij een autorit van 160 miljoen kilometer. Om volledig klimaatneutraal te worden tegen 2030, moet de uitstoot van de universiteit elk jaar met 4,6% dalen.

De grootste verbruiker op de campussen blijft de infrastructuur: goed voor 39% van de totale ecologische voetafdruk. Inzetten op energiezuinige gebouwen blijft dan ook cruciaal. Het mobiliteitsverhaal is goed voor 34% van de totale klimaatvoetafdruk van de universiteit. De ambitie is om minstens 85% van de verplaatsingen van de medewerkers te voet, per fiets, elektrische fiets, e-scooter of openbaar vervoer te laten gebeuren.

quote image

We willen het gebruik van parkeerplaatsen ontmoedigen voor medewerkers en studenten die minder dan 15 km moeten pendelen.

Matthias Verstraeten

“Om tot die modal shift te komen, willen we het gebruik van parkeerplaatsen ontmoedigen voor medewerkers en studenten die minder dan 15 km moeten pendelen”, legt klimaatcoördinator Matthias Verstraeten uit. “Die parking kan dan plaats maken voor groen op de campus.”

Zonder vlees

De komida’s, de studentenrestaurants van UAntwerpen, streven ernaar in 2030 80% van het aanbod vegan of vegetarisch te laten zijn. Gerechten zonder vlees vallen overigens vandaag reeds in de smaak bij studenten (en medewerkers): tussen januari en oktober 2022 waren 55% van de bestelde maaltijden vleesloos.