Jonas Spruyt helpt zieke dieren erbovenop

10-05-2023

In 'Spraakwaterval' laten we iemand uit de UAntwerpen community aan het woord. Vandaag is het de beurt aan Jonas Spruyt. Hij haalde in 2011 zijn bachelor dierengeneeskunde aan UAntwerpen, en is sinds maart 2023 de nieuwe dierenarts van ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael.

Wat drijft je?

Het uitoefenen van moderne dierentuingeneeskunde en wetenschap, met als ultieme doel: de 7 000 dieren van ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael gelukkig en gezond houden. Met ons wetenschapscentrum, het CRC (Centre for Research and Conservation), voeren we academisch onderzoek uit in belangrijke domeinen zoals natuurbehoud van bedreigde diersoorten, conservatiegenetica, ethologie en diergeneeskunde.

Wat is je motto?

Een gezonde geest in een gezond lichaam, voor dier en dierenarts. Maar vooral: samen sterk!

Welke eigenschap bewonder je het meest in je beste vrienden?

Zin voor avontuur, een goede werkethiek en empathie!

Welke professor heeft het meeste indruk op jou gemaakt?

André Weyns (in memoriam), professor anatomie in mijn eerste en tweede bachelor. Hij was heel inspirerend en best intimiderend, maar zo wist hij je steeds te prikkelen om hard te studeren. Ik was nog nooit zo blij met een 12/20 op mijn examen (orgaananatomie).

Heb je nog advies voor toekomstige studenten?

Investeer in jezelf (opleiding, cursussen, stages, ervaringen, bijscholingen…), denk out of the box om je te profileren en geloof in jezelf. Een goede mentor en een sterke dosis doorzettingsvermogen zullen ook van pas komen.

Wat is je meest memorabele herinnering tijdens je studententijd?

Mijn buitenlandse stage in Zuid-Afrika in de tweede master. Daar kwam ik voor het eerst rechtstreeks in contact met klinische diergeneeskunde van wilde en bedreigde diersoorten. Toen wist ik dat ik dat wilde doen in mijn carrière. Sindsdien heb ik geprobeerd om mijn competenties maximaal te ontwikkelen en tot uiting te laten komen bij zoveel mogelijk verschillende diersoorten. Anesthesie op kop!

Wat is de belangrijkste les die je leerde aan de universiteit?

Een goede theoretische kennis is de basis van alles!

Hoe reageerde je omgeving op je loopbaankeuze?

Heel enthousiast, ze weten dat het een kinderdroom van me was om ooit voor ZOO te werken.

Wat geeft je voldoening in je job?

De dieren van ZOO en Planckendael de beste zorgen geven, een wetenschappelijk onderbouwde diagnose stellen en meewerken aan wetenschappelijk onderzoek door samen te werken in team! Vooral een ziek dier er weer helemaal bovenop helpen is een fantastisch gevoel. Samenwerken in team geeft me ook veel energie, ik ben dan ook erg blij dat de KMDA (Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen) zo’n sociaal bedrijf is.

Wat wil je graag nog verwezenlijken?

Op termijn zou ik graag nog een doctoraat starten bij het CRC, simultaan met mijn werk als dierenarts voor Zoo Antwerpen en Planckendael. Dat doe ik liefst over een onderwerp gerelateerd aan anesthesie van bedreigde diersoorten en/of okapi’s. Voor verschillende soorten zijn we stamboekhouder, waaronder de okapi. Hierdoor spelen we als KMDA een belangrijke rol in de ontwikkeling van wetenschappelijke kennis op Europees en wereldniveau. Ik draag hier graag mijn steentje aan bij. Hoe meer wetenschappelijke kennis we kunnen verzamelen, hoe beter we de zorg voor de (bedreigde) dieren hier bij ons of in de natuur kunnen voorzien. Daar draait het uiteindelijk allemaal om!

Platteland

Ardennen of de zee?

Ardennen

Fietsen of wandelen?

Fietsen

Fictie of non-fictie?

Non-fictie, tenzij er ringen en hobbits in voorkomen.

Thuiswerk of kantoor?

Stal