Piet Bladt is zij-instromer in het onderwijs
In 'Spraakwaterval' laten we iemand uit de UAntwerpen community aan het woord. Vandaag is het de beurt aan Piet Bladt. Hij haalde zijn doctoraat in de Fysica aan UAntwerpen. Vandaag werkt hij als leerkracht secundair onderwijs in het GO! Koninklijk Lyceum Antwerpen.
Wat drijft je?
Jongeren enthousiast maken voor wetenschappen enerzijds en simpelweg doen waar ik zelf het meest plezier en voldoening uit haal anderzijds. Mijn eerder onconventionele overstap van academisch doctoraatsonderzoek naar leerkracht wetenschappen in het secundair onderwijs was het resultaat van die drijfveren. Het zou nochtans niet onconventioneel mogen zijn!
Hou oud voel je je?
Een collega, die trouwens nog les aan mij heeft gegeven, kon haar lach niet inhouden toen ik zei dat ik perfect nog kon doorgaan voor een late twintiger. Het gaat in ieder geval te snel richting de veertig naar mijn zin.
Welke eigenschap bewonder je het meest in je beste vrienden?
Welke professor heeft het meeste indruk op jou gemaakt?
Mag ik er twee kiezen? Professor David Eelbode bracht analyse en algebra op onnavolgbare wijze, zowel inhoudelijk als didactisch. Ook elke les van Professor Jacques Tempere was een kunststuk. Een fysicus in hart en nieren en in indrukwekkend veel domeinen thuis.
Heb je nog advies voor toekomstige studenten?
Bij twijfel tussen verschillende studies, kies degene waar je echt wild van bent. Financiële overwegingen en familiale verwachtingen zijn ondergeschikt. Aanvaard ook de onzekerheid van je traject. Ik studeerde jaren geneeskunde, eindigde in de fysica en werk nu als leerkracht chemie.
Wat is je meest memorabele herinnering aan je studententijd?
Slagen voor het examen 'metrische ruimten en differentiaalrekenen' van Professor Bob Lowen. Dat was een examen aan een krijtbord. Zo nu en dan kwam hij langs, keek hij naar het bord en zei hij: "Er staat een fout op het bord". En hij vertrok terug. Daar werd ik tot het uiterste van mijn kunnen gedreven.
Welke opleiding zou je graag nog volgen?
Nu ik veel chemie geef, zou ik graag wat vakken uit die studie volgen. Ik was echter onafgebroken ingeschreven aan UAntwerpen van 2006 tot vorig jaar. Het is misschien voorlopig wel goed geweest!
De vooroordelen over een job in het onderwijs zijn nog altijd wijdverspreid.
Hoe reageerde je omgeving op je loopbaankeuze?
Een groot deel van mijn vriendengroep leek mijn overstap naar het secundair onderwijs te beschouwen als een soort van ultravervroegd pensioen. De vooroordelen over een job in het onderwijs zijn nog altijd wijdverspreid.
Wat geeft je voldoening in je job?
Ik geef voornamelijk chemie in de derde graad aan leerlingen in wetenschappelijke en wiskundige richtingen. Mijn groep zesdejaars van komend schooljaar ken ik al van in hun derde jaar, toen ik hen fysica gaf. Een traject van meerdere schooljaren afleggen met een groep jongeren en hen zien groeien als wetenschappers en als mensen: dat is fenomenaal. Het is de mooiste job ter wereld.
Wat frustreert je op professioneel vlak?
Leerkracht worden is op te veel vlakken onvoldoende aantrekkelijk. Ik ben een zij-instromer, dus ik moest mijn start in het onderwijs combineren met de lerarenopleiding. Die combinatie was loodzwaar. Ik ben er zeker van dat potentiële topleerkrachten al afhaken bij het googelen naar de voorwaarden om leerkracht te kunnen worden.
Ardennen of de zee?
De Ardennen. Wandelingen in het bos. Weg met zand!
Fietsen of wandelen?
Ik doe alles met de fiets. Het liefst met mijn zoon van twee op een stoeltje voor me en mijn dochter van vijf op haar eigen fiets. Kleine gelukjes!
Thuiswerk of kantoor?
Kantoor, of in mijn geval een klaslokaal. Daar ben ik veel efficiënter.