De mythe doorprikt

Is tinnitus voor het leven?

23-05-2023
Tekst Katrien Verreyken
Beeld Davien Dierickx

IN HET KORT: TINNITUS

• Tinnitus ontstaat door gehoorschade na lawaaiblootstelling, oorontstekingen, langdurige depressie, ...
  • 10% van de kinderen tussen 9 en 12 jaar heeft er last van.
  • Het symptoom kan niet aangepakt worden, maar de last wel.
  • Je kan het voorkomen door gehoorbescherming en stresscoping.

Tinnitus is een symptoom waarbij de patiënt een geluid ervaart dat niet in de omgeving aanwezig is. Dat kan zich manifesteren als oorsuizen, een pieptoon, een testbeeldgeluid, het geluid van krekels … Veel mensen vrezen dat tinnitus onvermijdelijk samengaat met gehoorverlies en zelfs doofheid op latere leeftijd, en geloven ook dat er niets aan te doen is. Maar dat is niet zo, volgens Laure Jacquemin, klinisch audioloog en post-doc onderzoeker naar tinnitus.

Wat is tinnitus?

“Bij tinnitus raken de trilhaartjes in het binnenoor beschadigd en die herstellen maar beperkt”, licht Jacquemin toe. “Onze hersenen merken dat ze minder input krijgen vanuit het oor en gaan daarom harder werken. Daardoor horen we geluiden die er niet zijn, als overreactie. Op sommige mensen heeft dit weinig impact, maar anderen krijgen last van slaapproblemen, angstklachten, negatieve gedachten, enzovoort.”

Oorzaak tinnitus

Tinnitus kan ontstaan door gehoorschade na lawaaiblootstelling, en bij kinderen soms door oorontstekingen. Je hebt eveneens leeftijdsgerelateerd gehoorverlies. “Mensen van 50-60 jaar beginnen door slijtage wat minder goed te horen”, vertelt Jacquemin. “Maar we zien tinnitus eveneens opduiken bij mensen met een langdurige depressie, of bij nek- en kaakproblemen. Het ontstaan is dus complexer dan louter door een lawaaitrauma.”

Sommige mensen krijgen last van slaapproblemen, angstklachten en negatieve gedachten door tinnitus.

Laure Jacquemin

Behandeling tegen oorsuizen

“Als we denken aan medische genezing – de tinnitus oplossen met medicatie of een operatie –, dan zijn de remedies beperkt”, weet Jacquemin. “Soms kan je acuut gehoorverlies met medicatie tegengaan, maar voor tinnitus als symptoom is er geen medicamenteuze oplossing. Ook onze therapie met elektrische stimulatie leverde beperkte effecten op. Maar er zijn wél oplossingen voor de last van tinnitus, onder meer tinnitus retrainingtherapie of cognitieve gedragstherapie. Zo kan je van tinnitus een neutrale ervaring maken in plaats van een negatieve gevaarlijke situatie die het lichaam in alarmfase dwingt.”

Tinnitustherapie voor kinderen

Sinds begin dit jaar kunnen ook kinderen die last hebben van tinnitus in het UZA terecht voor tinnitustherapie: “Voor volwassenen bieden we die tinnitustherapie al een tiental jaren aan”, weet Jacquemin. “We beginnen met een medische check-up en dan een groepssessie als eerste stap, om mensen te informeren over tinnitus en hen gerust te stellen dat het om een banaal symptoom gaat dat géén gehoorschade of doofheid veroorzaakt, en vooral: dat niet erger wordt. Slechts 1 op de 4 volwassenen heeft na die groepssessie nog nood aan verdere stappen, en dan wordt die retrainingtherapie of cognitieve gedragstherapie aangewend. Bij kinderen kiezen we meteen voor individuele therapie aangepast aan de leeftijd van het kind. Uit recent onderzoek van het UZA en UAntwerpen blijkt immers dat 10% van de kinderen tussen 9 en 12 jaar last heeft van oorsuizen. Dat is erg veel.”

Weg voorgoed?

“Tinnitus zal altijd wel ergens in je hersenen blijven zitten, en als je je erop focust, kan je het wellicht wel terugvinden,” aldus Jacquemin, “maar op lange termijn hoor je het amper nog. De impact kunnen we erg goed behandelen.”

Voorkomen

Met een aantal maatregelen kan je tinnitus wél trachten te voorkomen:

• Draag zorg voor je gehoor en vertoef niet te lang in een luide omgeving;
  • Gebruik gehoorbescherming;
  • Doe aan stresscoping. Minder stress is minder last van tinnitus.

Kortom, kies voor een gezonde levensstijl en draag niet alleen zorg voor je oren, maar ook voor een gezonde geest.