Filip Lardon geeft workshops over roken

16-10-2023
Tekst Lise Wouters
Beeld Jesse Willems en Alexander Delport

Vicerector Filip Lardon (Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen) geeft lezingen rond roken aan jongeren en kinderen. Hij won met zijn sensibiliseringscampagne al verschillende prijzen.

Het antirookproject ‘Een teer onderwerp… voor nicotieners’ was tot nu toe vooral gefocust op jongeren, maar op de Werelddag tegen Tabak (31 mei) voegde Lardon ook lagere scholen toe aan zijn agenda. En dat deed hij niet zomaar. “Ik vind het belangrijk om zo jong mogelijk te beginnen, want tegenwoordig wordt er zelfs bij jonge kinderen veel gevapet”, vertelt hij. “Dat is een probleem.”

Ik blijf strijden voor een rookvrije generatie.

Filip Lardon

Lardon legt in zijn lezing uit hoe kanker ontstaat en wat de schadelijke effecten van roken zijn op je gezondheid – en dat allemaal op kindermaat. Doel? Een rookvrije generatie creëren. "Als we jongeren immers nu al wijzen op de schadelijke gevolgen van roken, kan het probleem binnen twintig jaar uitgestorven zijn. Ik zal daarvoor blijven strijden”, aldus Lardon.

preview